Από όλους τους κλάδους της εστίασης, κανένας δεν ένιωσε το δάγκωμα της COVID-19 τόσο κοφτερό, όσο η bar σκηνή της χώρας: εξαιρουμένου ενός μικρού και ρέμπελου διαλείμματος στη διάρκεια του καλοκαιριού, τόσο το πρώτο lockdown της άνοιξης, όσο και το δεύτερο του φθινοπώρου, εδραίωσαν το 2020 ως την πιο δύσκολο ανάχωμα στην συνεχώς ανοδική πορεία τους, περιχαρακώνοντας στην αδράνεια το ίσως πιο εξωστρεφές και δραστήριο κομμάτι του ελληνικού hosting.
Ωστόσο, η ζωή πάντα βρίσκει τρόπο να συνεχίζεται ακόμη και στις πιο αντίξοες συνθήκες κι έτσι έγινε και με τα bars. Μέσα σε περιστάσεις ολότελα απρόβλεπτες, κυριολεκτικά άνευ προηγουμένου, οι άνθρωποι που ομόρφαιναν τα βράδια μας όλα αυτά τα χρόνια, κατάφεραν να βρεθούν κοντά μας και φέτος, έστω και… εξ αποστάσεως. Διαδικτυακά tutorials, Instagram stories και online συμβουλές έφεραν τους barmen και τις barwomen της Ελλάδας στα κινητά μας, ενώ delivery, take away, DIY kits και εμφιαλωμένα cocktails έγιναν το απόλυτο (και μόνο) trend του 2020, φέρνοντας το ευ πίνειν στις πλατείες, τα πεζοδρόμια και – κυρίως – τα σαλόνια μας, σαν ένα αεράκι ευζωΐας στην άπνοια της κοινωνικής αποστασιοποίησης.
Η άπνοια αυτή κράτησε μεν σβηστά τα φώτα των αγαπημένων μας bars για τη μεγαλύτερη διάρκεια του έτους, δεν έσβησε όμως και τις μηχανές τους. Η δημιουργικότητα, η φαντασία, η επιμονή και η ευρηματικότητα ενός από τους πιο δραστήριους κλάδους του αστικού επιχειρείν συνέχισαν να εξελίσσονται ακόμη και πίσω απ’ τα κατεβασμένα ρολά, χτίζοντας αισιόδοξα την επόμενη μέρα. «Νομίζω η δημιουργικότητα δεν σταματάει ποτέ, έτσι δεν είναι;», σημειώνει ο Λευτέρης Γεωργόπουλος του «The Clumsies». «Σίγουρα έχουμε φάει μια σφαλιάρα και θα χρειαστούμε λίγο χρόνο να συνέλθουμε, αλλά όλος ο κλάδος προετοιμάζεται ήδη για την ώρα που θα ξανανοίξει», συμπληρώνει.
Μια βόλτα από την οδό Πραξιτέλους, ένα απ’ τα λίκνα της πρώτης άνθισης των αθηναϊκών bars, είναι ικανή απόδειξη για τον δημιουργικό οργασμό που, όταν αρθούν τα μέτρα, θα αποκαλύψει μια ανανεωμένη πιάτσα: Το ιστορικό «Key» ετοιμάζεται για την επόμενη μέρα του, μια μεγάλη μπάρα δεσπόζει στη σάλα του «Gastone» με την υπογραφή της ομάδας του «Cookoovaya», ενώ τα δικά της σχέδια καταστρώνει και η ομάδα των «The Clumsies». «Στο άμεσο μέλλον θα είναι μάλλον ακατόρθωτο να κρατήσει κάποιος ένα μαγαζί που θα είναι μόνο μπαρ και θα έχει μόνο ποτό», σημειώνει ο κύριος Γεωργόπουλος, σκιαγραφώντας την επόμενη μέρα.
«Τα ωράρια θα είναι περιορισμένα για άγνωστο διάστημα, άρα θα χρειαστεί σίγουρα να μπει το φαγητό στο παιχνίδι κι ίσως θα πρέπει να στραφεί κανείς και προς τον καφέ, ώστε να ανοίγει πιο νωρίς», εξηγεί. «Τα δικά μας μαγαζιά πάντα είχαν μια all day προσέγγιση, όμως το φαγητό θα είναι πολύ σημαντικός παράγοντας στο μέλλον. Με αυτό κατά νου, ήδη πριν το δεύτερο lockdown στο “The Clumsies” ξεκινήσαμε μια συνεργασία με τον Αθηναγόρα Κωστάκο, που ανέβασε πάρα πολύ το φαγητό μας και σίγουρα θα συνεχιστεί κι όταν επιστρέψουμε ξανά σε λειτουργία», σημειώνει.
Κι αν το κομψό και ενυπόγραφο bar food είναι η φυσική εξέλιξη μιας ήδη παλιότερα διαφαινόμενης τάσης της ελληνικής bar σκηνής, είναι επίσης ενδεικτική και μιας ευρύτερης νοοτροπίας που, πράγματι, φαίνεται να έχει τις ρίζες της ακριβώς σ’ αυτήν την στέρφα γη των lockdowns του ’20 – κάτι σαν πολύτιμη γνώση που αποκτήθηκε από ένα πολύ σκληρό μάθημα: «Η ιστορία αυτή μας έδειξε ότι κάθε μπαρ μπορεί να ανοιχτεί και πέρα από την τυπική παραγωγή που κάνει», σημειώνει ο Θάνος Προυναρούς, ιθύνων νους ενός άλλου σημείου αναφοράς στην γεωγραφία του ελληνικού bartending, το «Baba Au Rum». «Μας έδειξε ότι είμαστε brand names κι αυτό είναι κάτι που οφείλουμε να εκφράσουμε με πολλούς τρόπους, εντοπίζοντας και αναδεικνύοντας ο καθένας την φιλοσοφία που αντιπροσωπεύει το bar του».
Μια ολιστική θεώρηση που πάντα χαρακτήριζε το «Baba Au Rum» («έχουμε κάνει pop ups, εκδόσεις, ταξίδια, πολλά και διάφορα πράγματα στο παρελθόν», μας θυμίζει ο κύριος Προυναρούς), η προσέγγιση αυτή εκφράστηκε φέτος με το λανσάρισμα του e-shop της ομάδας. Ένα e-shop που συνδυάζει τέχνη, gadgets, memorabilia, αλλά και τις custom εμφιαλώσεις του «Baba au Rum», σε έναν διαδικτυακό προορισμό, τον οποίο ο εμπνευστής του περιγράφει ως «ένα pop κατάστημα με cocktail paraphernalia, μέσα από το οποίο εκφράζεται πολυδιάστατη έκφανση της κουλτούρας του Baba au Rum».
Αυτήν την κουλτούρα θα ξεδιπλώσει ακόμη περισσότερο το νέο project της ομάδας, ακριβώς απέναντι από την σταθερή του έδρα: «Είναι προφανές ότι, όταν επανέλθουμε σε κάποια κανονικότητα, θα υπάρξει και μια πιο mainstream ροπή προς την ημέρα», σημειώνει. «Για το λόγο αυτό, εμείς ετοιμάζουμε ήδη μια νέα έκφραση του Baba au Rum: ένα ζαχαροπλαστείο – καφέ – φυτοπωλείο, που σε συνάρτηση με το bar, θα δημιουργήσει μια πλατεία η οποία θα λειτουργεί από το πρωί μέχρι το βράδυ». Εκεί θα σερβίρεται και το περιώνυμο γλυκό, φυσικά, που είναι από μόνο του ένας λόγος πανηγυρισμού.
Τι γίνεται όμως με τάση των κοκτέιλ-έξω-από-τα-μπαρ, που κυριάρχησε σ’ αυτήν την τόσο αλλόκοτη χρονιά; Θα έχει θέση στην επόμενη; «Δεν είναι κάτι το βιώσιμο» σημειώνει ο κύριος Γεωργόπουλος μιλώντας για το «The Clumsies», που βρέθηκε στην προφητική θέση να έχει πρώτο εμφιαλώσει τα cocktail του προ διετίας. «Δεν έχει κάποιο άμεσο οικονομικό νόημα, εμείς όταν το ξεκινήσαμε το είδαμε ως μια επένδυση στην υπεραξία: είχαμε ένα δυνατό brand με παγκόσμια απήχηση και θέλαμε να την ενδυναμώσουμε στοχεύοντας στον τουρισμό».
Έτσι, το brand τους μπήκε σε mini bars ξενοδοχείων και εστιατόρια προορισμών όπως η Μύκονος ή η Χαλκιδική, ενώ για περιπτώσεις όπως αυτή του «Baba Au Rum», τα συσκευασμένα cocktails ήταν ένας τρόπος να θυμίσουν κάτι πολύ σημαντικό. «Ότι, κάτω από όλες τις συνθήκες, η ποιότητα πρέπει να μείνει υψηλή. Και ότι πρέπει να έχουμε απαιτήσεις από τον εαυτό μας, όπως και ο κόσμος να έχει απαιτήσεις από εμάς. Αυτό είναι που κρατά το όνομά σου ψηλά στη συνείδηση του κοινού: η επένδυση στο μέλλον».
Ένα μέλλον που η bar σκηνή της χώρας ανυπομονεί να υποδεχτεί κι εμείς να βιώσουμε, μελετώντας και αξιολογώντας τις εξελίξεις τόσο προσεκτικά όσο το κάναμε και στην περασμένη, δύσκολη και περίεργη σεζόν: αυτήν του χειμώνα 2019 – 2020, οι κορυφαίοι εκπρόσωποι της οποίας θα βραβευθούν στα αθηνόραμα Bar Awards 2020 την Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου στις 6μμ. Ραντεβού εκεί!
Δείτε λοιπόν αναλυτικά τις υποψηφιότητες των Bar Awards 2020
Χορηγός αθηνόραμα bar awards Online: Schweppes
Υποστηρικτής αθηνόραμα bar awards Online: Flor de Caña