
Aν το πεις κρασί «του κουτιού», η φράση έχει διττό νόημα. Το Winner Box της Θάλειας Χαλικιά και της Ευγενίας Ιβάνοβα (Wine Spot) πρωτοπαρουσιάστηκε στο φετινό Οινόραμα προσεγγίζοντας το κρασί υπό άλλο πρίσμα, εκτός του παραδοσιακού του πλαισίου –βλέπε φιάλη– και αποκαλύπτοντας στην ελληνική οινική «σκηνή» μια άλλη διάσταση του (παρεξηγημένου) bag-in-box. «Θέλαμε να δημιουργήσουμε μια νέα κατηγορία, να σπάσουμε το taboo, να αποενοχοποιήσουμε τον ασκό», μου λένε.
Τολμηρό πλάνο, εξού και στα αρχικά στάδια τόσο της σχετικής μελέτης όσο και της υλοποίησης της ιδέας, πολλοί τούς συμβούλευαν να μην το επιχειρήσουν. Βλέ­ποντας πάντως τις καλαίσθητες, σύγχρονης αντίληψης συσκευασίες που σχεδίασε ο Κωνσταντίνος Σπαλιάρας, το αναγραφόμενο πληροφοριακό υλικό (προέλευση, χαρακτηριστικά και ημερομηνία λήξης) και κυρίως δοκιμάζοντας το ίδιο το κρασί (αμπελώνες Αντωνόπουλου), η επίτευξη του στόχου δεν ακούγεται πλέον τόσο δύσκολη.
Ιδίως σε μια εποχή που σε παγκόσμιο επίπεδο (Αμερική, Αυστραλία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Σουηδία) τα bag-in-box κρασιά ανεβάζουν και επιδόσεις –ο Wine Spectator, λόγου χάρη, βαθμολόγησε με 84 το Cabernet Sauvignon Reserve του Carlo Rossi– και μερίδιο αγοράς και πολλοί θεωρητικοί αρχίζουν να μελετούν την εξέλιξή τους ως «το μέλλον του κρασιού». Η οικονομία είναι μια διάσταση που δεν μπορείς να αγνοήσεις, ιδίως όταν μιλάμε για κρασιά που ως ποιότητα δεν έχουν να ζηλέψουν από πολλά εμφιαλωμένα· απλά οι ασκοί δεν έχουν δυνατότητα για παλαίωση.
Κάθε Winner Box περιέχει τρία λίτρα, που ισοδυναμούν με τέσσερα μπουκάλια των 750 ml. Η τιμή είναι μόλις €14,50 για το Sauvignon Blanc, το Chardonnay και το Rose (Cabernet Sauvignon) του 2009 και €16,80 για το Merlot του 2008 (8 μήνες βαρέλι).
Τα επόμενα Χριστούγεννα θα κυκλοφορήσει και το Cabernet Sauvignon, ενώ αναμένονται και συνεργασίες με άλλους παραγωγούς. Όταν μάλιστα η άνωθεν σχέση ποιότητας/τιμής συνδυάζεται με εύκολο άνοιγμα και φρεσκάδα, η νέα αυτή πρόταση γίνεται θελκτικότερη: με κουτιά… ερμητικά κλειστά, αφού το βρυσάκι αποκλείει τη διείσδυση οξυγόνου, το κρασί αποφεύγει την οξείδωση και παραμένει φρέσκο τέσσερις εβδομάδες μετά το άνοιγμα. Πολλά τα πλεονεκτήματα, τόσο για τον καταναλωτή όσο και για τους επιχειρηματίες μπαρ και εστιατορίων, κάποιοι από τους οποίους ήδη έχουν καταθέσει «αίτημα» για μεγαλύτερα bag-in-box (τα πέντε λίτρα είναι υπό σκέψη).
Η Θάλεια Χαλικιά και η Ευγενία Ιβάνοβα πάντως τονίζουν και τη φιλική προς το περιβάλλον πλευρά του ασκού: «Το Winner Box, όντας 70% ελαφρύτερο και καταλαμβάνοντας 30% λιγότερο χώρο κατά τη μεταφορά, σημαίνει λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα». Το τελευταίο δίνει στο «καταναλώστε υπεύθυνα» άλλη μία διάσταση…